Hoe schrijf je een succesvolle online marketing blog?

by beheer, 17 augustus 2017

Een online marketing blog is een belangrijk onderdeel van jouw marketingstrategie. Maar hoe pak je het schrijven en plaatsen van deze blogs goed aan? Blogs zijn ideaal om de content van jouw website up to date te krijgen of houden. Wat weer als doel heeft om hoger in Google zoekresultaten te komen en uiteindelijk natuurlijk om meer klanten naar jouw website te leiden. Een online marketing blog is echter alleen succesvol als het voldoet aan bepaalde eisen. Aan deze eisen zijn wel makkelijk te voldoen. Zolang je natuurlijk bereid ben om er aan het begin wat tijd in te steken. Na een tijdje doe je dit daarna vanzelf goed. In het kort zijn de eisen van een online marketing blog als volgt:

  • Houd het simpel. Niemand zit te wachten op onnodig lange zinnen of onduidelijke taal
  • Gebruik originele content. Zo blijf je bij in Google
  • Maak gebruik van sociale media om een post te delen

Met deze eenvoudige stappen haal je veel uit jouw marketingblogs. Zo maak je handig gebruik van alle tools die het internet jou te bieden heeft. Het geeft je bovendien een eenvoudige en voordelige mogelijkheid om meer klanten te bereiken en binnen te halen.

Plaats links in jouw online marketing blog

Ook heel belangrijk voor jouw online marketing blog: linken. In andere woorden: het plaatsen van links in een blogpost. Dit kunnen zowel interne als externe links zijn. Het liefst natuurlijk allebei. De interne links in jouw online marketing blog verwijzen naar pagina’s op jouw website of eerder geplaatste blogposts. Externe links verwijzen naar andere websites. Dit laatste is natuurlijk vooral ideaal als je meerdere websites hebt. Zo kun je met één online marketing blog klanten naar meerdere websites tegelijk leiden. Zoals je ziet hebben links een heel belangrijke functie in marketingblogs. En niet alleen om bovenstaande redenen. Ook voor Google zijn weblinks van groot belang. Google hecht veel waarde aan een link in een tekst. Een tekst met externe en interne weblinks komt daardoor hoger in de zoekresultaten (dan een tekst met geen of weinig links). De inhoud van een weblink is hierbij wel heel belangrijk. Het moet bijvoorbeeld duidelijk zijn (ook voor Google) waar een link naar verwijst. Pas daarom op met linken aan zinnetjes als ‘klik hier’. Het is beter om de weblink te koppelen aan duidelijke content die wat zegt over de pagina of website waarnaar verwezen wordt. Oftewel: plaats je een link naar je webshop, koppel dit dan simpelweg aan ‘webshop’.

Wees persoonlijk en eerlijk

Je ziet het vaak: blogposts met onnodig veel ingewikkelde termen. Of verhalen die maar de hele tijd ergens omheen blijven draaien. Voor je online marketing blog kun je dit beter vermijden. Mensen willen duidelijkheid en hebben geen tijd (en geen zin) in lange verhalen die nergens toe leiden. In plaats daarvan kun je beter zo persoonlijk en eerlijk mogelijk blijven. En nogmaals: houd het simpel. Gooi je er daarnaast nog wat humor bij, dan zit je helemaal goed met je online marketing blog. Je leest waarschijnlijk liever een duidelijk en vermakelijk verhaal dan droge kost. Dit geldt uiteraard ook voor jouw (potentiële) klanten. Vertel je bezoekers van jouw website waar je op staat, dan weten ze direct waar ze aan toe zijn. Kom je daarentegen met standaard verkooppraatjes, dan zijn ze waarschijnlijk snel weer vertrokken. Om deze reden is het ook beter om niet te veel beeldspraak te gebruiken. Dit komt vaak verkeerd (of niet) over. Bovendien is beeldspraak vaak onnodig lang. Met het risico om in herhaling te vallen: eenvoud werkt het best, dus houd het simpel. Lees meer op http://www.marketingschool.nl/.