Hosted VoIP

Hosted VoIP staat voor bellen via een internetverbinding met behulp van een telefooncentrale die gehost wordt door een externe partij. Hosted VoIP wordt daarom ook wel aangeduid als VoIP centrale, hosted telefonie en hosted voice. Hosted VoIP is bij uitstek geschikt voor bedrijven waar minder dan 25 medewerkers per locatie werken. Er wordt dan alleen betaald voor afgenomen diensten. Wanneer er sprake is van meer werknemers per locatie, kan er eventueel ook gekozen worden voor een eigen VoIP telefooncentrale. Dit is echter niet noodzakelijk.

Voordelen

Kostenreductie

Bellen via Hosted VoIP kan zeer kostenbesparend zijn. Gebruikers van Hosted VoIP bellen onderling geheel kostenvrij, ongeacht de locatie waar de medewerkers aan het werk zijn. Dit leidt al snel tot een forse besparing op maandelijkse gesprekskosten. Dit voordeel kan met name voor zakelijke telefonie oplopen tot wel 70%. Er dient slechts een vast maandelijks bedrag betaald te worden, waardoor er geen risico bestaat op verrassend hoge telefoonrekeningen.

Omdat er bij Hosted VoIP geen gebruik wordt gemaakt van een traditionele koperverbinding om te telefoneren, hoeven alleen de kabels van het computernetwerk te worden gebruikt. Dit scheelt niet alleen kosten in de aanleg van een telefoonverbinding, maar bespaart ook op de onderhoudskosten van een dergelijk netwerk.

Met Hosted VoIP wordt een bedrijf zaken als beheer, backups en upgrades uit handen genomen. Bovendien zijn de instapkosten laag, want de gehoste VoIP centrale wordt benut door meerdere klanten van een aanbieder. De eenmalige investering kan hierdoor laag gehouden worden en een aanleg of uitbreiding is zeer eenvoudig te realiseren. Zowel nieuwe nummers als behoud van bestaande nummers zijn mogelijk.

Het Nieuwe Werken

De flexibiliteit is erg hoog bij bellen via een Hosted VoIP provider. Met behulp van een internetaansluiting en eventueel een IP telefoon kan er direct en op elke willekeurige locatie gebeld worden. Werken op een andere vestiging, intern verhuizen en thuiswerken worden hierdoor heel eenvoudig.

Omdat een IP adres gekoppeld kan worden aan een intern telefoonnummer, kunnen thuiswerkende werknemers gewoon via hun reguliere werktelefoonnummer bereikt worden. Dit maakt Hosted VoIP uitermate geschikt voor Het Nieuwe Werken of flexibel werken. In tegenstelling tot traditionele telefonie is het aantal gelijktijdige gesprekken bij VoIP telefonie vrijwel onbeperkt. En groeit de organisatie in hoog tempo door? Dan kan de capaciteit van Hosted VoIP eenvoudig en snel worden vergroot. Een bedrijf betaalt dus alleen voor de capaciteit die het nodig heeft.

Betrouwbaarheid

Hosted telefonie is in de meeste gevallen erg betrouwbaar doordat het netwerk vaak op meerdere datacenters gehost wordt. Dit verkleint de kans op uitval door incidenten als stroomuitval of brand. Doordat informatie zoals spraak digitaal versleuteld wordt, wordt de veiligheid van belangrijke gesprekken gegarandeerd.

Nadelen

Voor kleine of middelgrote organisaties is een eigen VoIP centrale vaak goedkoper dan Hosted VoIP. Hoe meer medewerkers een bedrijf heeft, hoe gunstiger Hosted VoIP zal uitvallen. Vanaf meer dan 25 medewerkers begint de balans in het voordeel van Hosted VoIP uit te slaan.

Een andere kanttekening kan geplaatst worden bij het benutten van het beschikbare datanetwerk. Telefoongesprekken verlopen immers niet via traditionele koperverbindingen, maar maken gebruik van de capaciteit van de internetverbinding. Ook telefoongesprekken tussen collega’s nemen bandbreedte in beslag. Een bedrijf moet dus liefst over zakelijk internet beschikken met voldoende capaciteit. Zakelijk glasvezel is hiervoor een uitstekende optie.